Gymnázium Františka Živného v Bohumíně - Rozvíjej se, žij, studuj u nás

Pro studenty Pro uchazeče Pro veřejnost
  • úvodní strana
  • úspěchy, soutěže, turnaje
  • nástěnka
  • co se děje ve škole
  • exkurze, výlety, kurzy
  • suplování
  • plán akcí
  • jídelníček
  • školní rok
  • předměty
  • web aplikace
  • e-twinning
  • zaměstnanci
  • mimoškolní aktivity
  • prevence
  • maturita
  • vysoké školy
  • e-tablo
  • bazar
  • fotogalerie
  • dokumenty školy
  • ochrana osobních údajů
  • polytechnické vzdělávání

  • polytechnické vzdělávání

    Co je to polytechnické vzdělávání?


    Polytechnické vzdělávání je definováno v Pedagogickém slovníku (Mareš, Průcha, Walterová, 2013) jako vzdělávání poskytující vědomosti o vědeckých principech a odvětvích výroby, znalosti z technických a jiných oborů a všeobecně technické dovednosti.

    Přispívá nejen k rozšiřování poznatků, ale především k vytváření pracovních dovedností a návyků, které jsou využívány v běžném a později i pracovním životě. To je vázáno na technické myšlení jako aplikaci vědomostí, dovedností a zkušeností v členění na praktické, vizuální, intuitivní a koncepční myšlení.

    Cílem polytechnické výchovy/vzdělávání je pak rozvíjet znalosti o technickém prostředí a pomáhat vytvářet a fixovat správné pracovní postupy a návyky, rozvoj spolupráce, vzájemnou komunikaci a volní vlastnosti a podporovat touhu tvořit a práci zdárně dokončit. Polytechnické vzdělávání má posilovat zájem nejen o technické obory, ale i o přírodovědné a environmentální obory. V tomto pojetí je jádrem technické vzdělávání.

    Polytechnické vzdělávání rozdělujeme na tři základní složky:

    • PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ

    Přírodovědné vzdělávání je definováno jako vzdělávání zaměřené na porozumění základním přírodovědným pojmům a zákonům, na porozumění a užívání metod vědeckého zkoumání přírodních faktů (přírodních objektů, procesů, vlastností, zákonitostí). Cílem v přírodovědném vzdělávání je rozvíjet schopnosti potřebné při využívání přírodovědných vědomostí a dovedností pro řešení konkrétních problémů, podporovat odpovědné rozhodování v osobním a profesním životě člověka, naplňovat osobní potřeby a fungování v občanském a případně budoucím profesním životě.

    • TECHNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ

    Technické vzdělávání se zaměřuje na osvojování potřebných technických vědomostí, dovedností a návyků, vytváření vztahu k technice a rozvoj tvořivého technického myšlení. Osvojení je realizováno na vědeckém základě, uvědoměle a při aktivitách majících vztah k technice, s níž se v životě setká každý jedinec. Cílem technické výchovy je získat správné postoje k technice a k využívání techniky v životě.

    • ENVIRONMENTÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

    Environmentální vzdělávání dělíme na výchovu a osvětu. Environmentální výchovou rozumíme systematické působení na mladou generaci (včetně dětí předškolního věku) za účelem přijetí hodnot a jednání nezbytného pro ochranu a péči o životní prostředí. Oblastmi vzdělávání jsou: výchova o životním prostředí, výchova v životním prostředí, výchova pro životní prostředí. Úkoly osvěty jsou zejména v rovině informativní a jsou zaměřeny na dospělou populaci a obecně na veřejnost (Průcha, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8).




    Možnosti studia polytechnických oborů na vysokých školách v České republice: Další odkazy k tématům podpory polytechnického vzdělávání:
    1. http://www.nuv.cz/p-kap/podpora-polytechnickeho-vzdelavani
    2. https://www.youtube.com/watch?v=oeugxVt_3jM

    AKTIVITY PODPORUJÍCÍ POLYTECHNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ V NAŠÍ ŠKOLE

    I. FYZIKA

    • laboratorní cvičení doplňující teoretickou výuku fyziky jsou zaměřena především na praktická měření a práci s pomůckami a měřícími přístroji
    • fyzikální olympiáda je zaměřena na řešení teoretických i praktických fyzikálních úkolů
    • astronomická olympiáda
    • soutěž „POHÁR VĚDY – SCIENCE CUP“ – každé soutěžní kolo je zaměřeno na kreativitu, teorii a výzkum, praxi a projekt
    • soutěž „FYIKLÁNÍ ONLINE“ – jedná se o týmovou soutěž v řešení fyzikálních příkladů
    • soutěž „L@byrint fyziky“ zahrnuje rébusy, osmisměrky i experimentální úlohy určené pro různé věkové kategorie soutěžících
    • soutěž „Fyzshow s kapalinou“ – týmová fyzikální soutěž pro žáky nižších ročníků víceletých gymnázií „Staň se fyzšoumenem“ – sestavení zábavné show, ve které hraje hlavní roli kapalina
    • soutěž „Aplikovaný fyzik“ – jedná se o soutěž vyhlašovanou Institutem fyziky
    • projekt „Děsivá věda a šílení vědátoři“ -interaktivní přednáška s výkladem a experimenty z fyziky
    • školní přírodovědný projekt – „Zhodnocení stavu ovzduší na různých místech Bohumína“
    • kroužek zaměřený na robotiku
    • exkurze doplňující teoretickou výuku fyziky – návštěva planetária
    • organizace odborných přednášek s fyzikální tematikou – pevnost a odolnost materiálů, mostní konstrukce, letectví

    II. CHEMIE

    • laboratorní cvičení z chemie jsou zaměřena na provádění chemických experimentů, které doplňují výklad učiva
    • přírodovědný seminář je zaměřen na prohloubení ˙poznatků z chemie a fyziky v rámci středoškolského učiva i přípravy na studium VŠ
    • chemická olympiáda klade důraz na řešení teoretických i praktických úkolů
    • soutěž „PŘÍRODOVĚDNÝ KLOKAN“ zahrnuje řešení úloh z různých oblastí přírodních věd a je určena pro studenty mladší (kategorie Kadet) i starší (kategorie Junior)
    • soutěž“N-TROPHY“ obsahuje 4 části zaměřené na fyziku, chemii, biologii, logiku
    • korespondenční seminář inspirovaný chemickou tematikou „KSICHT“ podporuje rozvoj logického myšlení a vede k samostatnému vyvozování závěrů
    • interaktivní přednáška s výkladem a experimenty z chemie v rámci projektu „Děsivá věda a šílení vědátoři“ – cílem je přiblížit vědu zábavnou formou žákům různých věkových kategorií
    • mezinárodní spolupráce skupin českých a polských studentů v chemické laboratoři v rámci projektových dnů - studenti se společně podílejí na provádění specifických experimentů
    • příprava projektů z chemie a jejich prezentace na akcích „Den chemie v Polsku“ a „Ekologická konference“
    • příprava chemických pokusů a dokumentace na projekt „Středoškolákem na zkoušku“ – jedná se o spolupráci žáků středních a základních škol
    • pravidelná každoroční návštěva Světa techniky v Ostravě –Dolních Vítkovicích, kde se studenti aktivně účastní vzdělávacích programů zaměřených na chemii a další přírodovědné obory
    • exkurze doplňující teoretickou výuku chemie – návštěva čističky vody a pivovaru
    • organizace odborných přednášek s chemickou tematikou a ekologickým zaměřením – čistota ovzduší, rozbory vody a půdy

    III. BIOLOGIE A ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

    • Účast na postupových kolech soutěží – samostatná projektová činnost žáků (úspěchy na okresní i krajské úrovni)
      ✓ biologická olympiáda
      ✓ Středoškolská odborná činnost
      ✓ soutěže ZOO Ostrava
      ✓SAPERE online
    • Účast na konferencích
      ✓ KEV EVVO – střední školy
      ✓ KEV EVVO – základní školy
      ✓ MESS Český Těšín
    • Exkurze
      ✓ ZOO Ostrava – výuka – prima až kvarta, 1. a 2. ročníky
      ✓ Arboretum Nový Dvůr u Opavy – tradiční akce pro 1. ročníky
      ✓ Hornické muzeum Landek – kvarta
      ✓ Oddělení patologie Slezské nemocnice Opava + muzeum patologie, Ústav patologie FN Brno – 3. ročníky
      ✓ Krevní centrum FN Ostrava – 3. ročníky
      ✓ Ostravské planetárium - kvarta
    • Práce s nadanými žáky – Badatelský kroužek
    • Krmení zpěvného ptactva – zima, přikrmování hmyzu – léto - hmyzí hotel – vytvořen na zahradě školy v rámci projektu
    • Gymnazistou jeden den – práce v laboratoři biologie se žáky základních škol
    • Mezinárodní badatelský workshop – spolupráce žáků naší školy se žáky z polského gymnázia v Cieszynie v laboratoři biologie. Společný program, komunikační jazyk angličtina, každý rok nová témata. Závěrečná konference. Podpořeno (finančně) městem.
    • Celoměstská ekologická konference – žáci ZŠ města a naši studenti. Každý rok nové téma, které se opírá o témata vyhlášená UNESCO.
    • Spolupráce s vysokou školou – projekt Jak se dívat na DNA? – práce v laboratoři biologie – mikropipety, PCR metoda, význam pro praxi – studenti semináře biologie
    • Exkurze a návštěvy výstav – Bodies, stálé expozice a výstavy - Ostravské muzeum.

    Úspěchy, soutěže, turnaje

    20.06
    19
    1. místo v soutěži Wolfram
    Dne 19.6.2019 se naše škola zúčastnila branné soutěže Wolfram v Karvin...

    19.06
    19
    Německý den v Praze
      Skupinka němčinářů našeho gymnázia se vydala v úterý 18.6.2019 do P...

    07.06
    19
    1. místo v Pythagoriádě
    Ve čtvrtek 23. 5. proběhlo okresní kolo 42. ročníku matematické soutěž...

    Nástěnka

    Český den proti rakovině 15.5.2019
    26.04.19 přidal: Konetzná M. přečteno: 44

    Hodinový vnuk - účast naší školy na pr...
    18.03.19 přidal: Josiek J. přečteno: 78

    Berlín - březen 2019
    03.01.19 přidal: Josiek J. přečteno: 181

    Co se děje ve škole

    03.07
    19
    Sportovní den - 27. června 2019
    Možnosti sportovního vyžití: - bohumínský aquapark - nižší gymnázium ...

    30.06
    19
    Turnaj v ringu - Ringo Summer Open 201...

    18.06
    19
    Celoměstská ekologická konference
    V pondělí 10. června 2019 proběhla celoměstská ekologická konference. ...

    Předměty

    M DG F CH Bi IVT Z D ČJ AJ NJ FJ RJ ZSV ZEA V