Polytechnické vzdělávání
Co je to polytechnické vzdělávání?
Polytechnické vzdělávání je definováno v Pedagogickém slovníku (Mareš, Průcha, Walterová, 2013) jako vzdělávání poskytující vědomosti o vědeckých principech a odvětvích výroby, znalosti z technických a jiných oborů a všeobecně technické dovednosti.
Přispívá nejen k rozšiřování poznatků, ale především k vytváření pracovních dovedností a návyků, které jsou využívány v běžném a později i pracovním životě. To je vázáno na technické myšlení jako aplikaci vědomostí, dovedností a zkušeností v členění na praktické, vizuální, intuitivní a koncepční myšlení.
Cílem polytechnické výchovy/vzdělávání je pak rozvíjet znalosti o technickém prostředí a pomáhat vytvářet a fixovat správné pracovní postupy a návyky, rozvoj spolupráce, vzájemnou komunikaci a volní vlastnosti a podporovat touhu tvořit a práci zdárně dokončit. Polytechnické vzdělávání má posilovat zájem nejen o technické obory, ale i o přírodovědné a environmentální obory. V tomto pojetí je jádrem technické vzdělávání.
Polytechnické vzdělávání rozdělujeme na tři základní složky:
• PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Přírodovědné vzdělávání je definováno jako vzdělávání zaměřené na porozumění základním přírodovědným pojmům a zákonům, na porozumění a užívání metod vědeckého zkoumání přírodních faktů (přírodních objektů, procesů, vlastností, zákonitostí). Cílem v přírodovědném vzdělávání je rozvíjet schopnosti potřebné při využívání přírodovědných vědomostí a dovedností pro řešení konkrétních problémů, podporovat odpovědné rozhodování v osobním a profesním životě člověka, naplňovat osobní potřeby a fungování v občanském a případně budoucím profesním životě.
• TECHNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ
Technické vzdělávání se zaměřuje na osvojování potřebných technických vědomostí, dovedností a návyků, vytváření vztahu k technice a rozvoj tvořivého technického myšlení. Osvojení je realizováno na vědeckém základě, uvědoměle a při aktivitách majících vztah k technice, s níž se v životě setká každý jedinec. Cílem technické výchovy je získat správné postoje k technice a k využívání techniky v životě.
• ENVIRONMENTÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Environmentální vzdělávání dělíme na výchovu a osvětu. Environmentální výchovou rozumíme systematické působení na mladou generaci (včetně dětí předškolního věku) za účelem přijetí hodnot a jednání nezbytného pro ochranu a péči o životní prostředí. Oblastmi vzdělávání jsou: výchova o životním prostředí, výchova v životním prostředí, výchova pro životní prostředí. Úkoly osvěty jsou zejména v rovině informativní a jsou zaměřeny na dospělou populaci a obecně na veřejnost (Průcha, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8).
Možnosti studia polytechnických oborů na vysokých školách v České republice:
- Ostravská univerzita - Přírodovědecká fakulta (PřF OU)
http://www.vysokeskoly.cz/katalog-vs/ostravska-univerzita-v-ostrave/prirodovedecka-fakulta/94#/q/focus-none%7Cstudytype-none%7Cstudyform-none%7Csearch-biologie - Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích - Přírodovědecká fakulta (PřF JU)
http://www.vysokeskoly.cz/katalog-vs/jihoceska-univerzita-v-ceskych-budejovicich/prirodovedecka-fakulta/56#/q/focus-none%7Cstudytype-none%7Cstudyform-none%7Csearch-biologie - Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem - Přírodovědecká fakulta (PřF UJEP)
http://www.vysokeskoly.cz/katalog-vs/univerzita-jana-evangelisty-purkyne-v-usti-nad-labem/prirodovedecka-fakulta/142#/q/focus-none%7Cstudytype-none%7Cstudyform-none%7Csearch-biologie - Univerzita Karlova v Praze - Přírodovědecká fakulta (PřF UK)
http://www.vysokeskoly.cz/katalog-vs/univerzita-karlova-v-praze/prirodovedecka-fakulta/161#/q/focus-none%7Cstudytype-none%7Cstudyform-none%7Csearch-biologie - Univerzita Palackého v Olomouci - Přírodovědecká fakulta (PřF UPOL)
http://www.vysokeskoly.cz/katalog-vs/univerzita-palackeho-v-olomouci/prirodovedecka-fakulta/185#/q/focus-none%7Cstudytype-none%7Cstudyform-none%7Csearch-biologie - Univerzita Karlova v Hradci Králové - Lékařská fakulta v Hradci Králové (LF HK UK)
http://www.vysokeskoly.cz/katalog-vs/univerzita-karlova-v-praze/lekarska-fakulta-v-hradci-kralove/156#/q/focus-none%7Cstudytype-none%7Cstudyform-none%7Csearch-biologie - Masarykova univerzita v Brně - Přírodovědecká fakulta (PřF MU)
http://www.vysokeskoly.cz/katalog-vs/masarykova-univerzita/prirodovedecka-fakulta/82#/q/focus-none%7Cstudytype-none%7Cstudyform-none%7Csearch-biologie - Masarykova univerzita v Brně - Lékařská fakulta (LF MU)
http://www.vysokeskoly.cz/katalog-vs/masarykova-univerzita/lekarska-fakulta/79#/q/focus-none%7Cstudytype-none%7Cstudyform-none%7Csearch-biologie - Univerzita obrany v Brně - Fakulta vojenského zdravotnictví (FVZ UO)
http://www.vysokeskoly.cz/katalog-vs/univerzita-obrany-v-brne/fakulta-vojenskeho-zdravotnictvi/167#/q/focus-none%7Cstudytype-none%7Cstudyform-none%7Csearch-biologie - Univerzita Palackého v Olomouci - Lékařská fakulta (LF UPOL)
http://www.vysokeskoly.cz/katalog-vs/univerzita-palackeho-v-olomouci/lekarska-fakulta/182#/q/focus-none%7Cstudytype-none%7Cstudyform-none%7Csearch-biologie - Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích - Pedagogická fakulta (PF JU)
http://www.vysokeskoly.cz/katalog-vs/jihoceska-univerzita-v-ceskych-budejovicich/pedagogicka-fakulta/55#/q/focus-none%7Cstudytype-none%7Cstudyform-none%7Csearch-biologie - Česká zemědělská univerzita v Praze - Fakulta lesnická a dřevařská (FLD ČZU)
http://www.vysokeskoly.cz/katalog-vs/ceska-zemedelska-univerzita-v-praze/fakulta-lesnicka-a-drevarska/30#/q/focus-none%7Cstudytype-none%7Cstudyform-none%7Csearch-biologie - Univerzita Karlova - 3. lékařská fakulta (3. LF UK)
http://www.vysokeskoly.cz/katalog-vs/univerzita-karlova-v-praze/3-lekarska-fakulta/155#/q/focus-none%7Cstudytype-none%7Cstudyform-none%7Csearch-biologie - Univerzita Karlova – 2. Lékařská fakulta (2. LF UK)
http://www.vysokeskoly.cz/katalog-vs/univerzita-karlova-v-praze/2-lekarska-fakulta/154#/q/focus-none%7Cstudytype-none%7Cstudyform-none%7Csearch-biologie - Univerzita Karlova – 1. Lékařská fakulta (1. LF UK)
http://www.vysokeskoly.cz/katalog-vs/univerzita-karlova-v-praze/1-lekarska-fakulta/153#/q/focus-none%7Cstudytype-none%7Cstudyform-none%7Csearch-biologie - Univerzita Hradec Králové - Přírodovědecká fakulta (PřF UHK)
http://www.vysokeskoly.cz/katalog-vs/univerzita-hradec-kralove/prirodovedecka-fakulta/132#/q/focus-none%7Cstudytype-none%7Cstudyform-none%7Csearch-biologie - Univerzita Pardubice - Fakulta chemicko-technologická (FChT UPa)
http://www.vysokeskoly.cz/katalog-vs/univerzita-pardubice/fakulta-chemicko-technologicka/170#/q/focus-none%7Cstudytype-none%7Cstudyform-none%7Csearch-biologie - Mendelova univerzita v Brně - Agronomická fakulta (AF MENDELU)
http://www.vysokeskoly.cz/katalog-vs/mendelova-univerzita-v-brne/agronomicka-fakulta/64#/q/focus-none%7Cstudytype-none%7Cstudyform-none%7Csearch-biologie - Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích - Zemědělská fakulta (ZF JU)
http://www.vysokeskoly.cz/katalog-vs/jihoceska-univerzita-v-ceskych-budejovicich/zemedelska-fakulta/59#/q/focus-none%7Cstudytype-none%7Cstudyform-none%7Csearch-biologie - Univerzita Karlova - Pedagogická fakulta (PedF UK)
http://www.vysokeskoly.cz/katalog-vs/univerzita-karlova-v-praze/pedagogicka-fakulta/159#/q/focus-none%7Cstudytype-none%7Cstudyform-none%7Csearch-biologie
Další odkazy k tématům podpory polytechnického vzdělávání:
- http://www.nuv.cz/p-kap/podpora-polytechnickeho-vzdelavani
- https://www.youtube.com/watch?v=oeugxVt_3jM
AKTIVITY PODPORUJÍCÍ POLYTECHNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ V NAŠÍ ŠKOLE
I. FYZIKA
- laboratorní cvičenídoplňující teoretickou výuku fyziky jsou zaměřena především na praktická měření a práci s pomůckami a měřícími přístroji
- fyzikální olympiádaje zaměřena na řešení teoretických i praktických fyzikálních úkolů
- astronomická olympiáda
- soutěž „POHÁR VĚDY – SCIENCE CUP“– každé soutěžní kolo je zaměřeno na kreativitu, teorii a výzkum, praxi a projekt
- soutěž „FYIKLÁNÍ ONLINE“– jedná se o týmovou soutěž v řešení fyzikálních příkladů
- soutěž „L@byrint fyziky“zahrnuje rébusy, osmisměrky i experimentální úlohy určené pro různé věkové kategorie soutěžících
- soutěž „Fyzshow s kapalinou“– týmová fyzikální soutěž pro žáky nižších ročníků víceletých gymnázií „Staň se fyzšoumenem“ – sestavení zábavné show, ve které hraje hlavní roli kapalina
- soutěž „Aplikovaný fyzik“– jedná se o soutěž vyhlašovanou Institutem fyziky
- projekt „Děsivá věda a šílení vědátoři“-interaktivní přednáška s výkladem a experimenty z fyziky
- školní přírodovědný projekt– „Zhodnocení stavu ovzduší na různých místech Bohumína“
- kroužek zaměřený na robotiku
- exkurzedoplňující teoretickou výuku fyziky – návštěva planetária
- organizace odborných přednášek s fyzikální tematikou – pevnost a odolnost materiálů, mostní konstrukce, letectví
II. CHEMIE
- laboratorní cvičení z chemiejsou zaměřena na provádění chemických experimentů, které doplňují výklad učiva
- přírodovědný seminářje zaměřen na prohloubení ˙poznatků z chemie a fyziky v rámci středoškolského učiva i přípravy na studium VŠ
- chemická olympiádaklade důraz na řešení teoretických i praktických úkolů
- soutěž „PŘÍRODOVĚDNÝ KLOKAN“zahrnuje řešení úloh z různých oblastí přírodních věd a je určena pro studenty mladší (kategorie Kadet) i starší (kategorie Junior)
- soutěž“N-TROPHY“obsahuje 4 části zaměřené na fyziku, chemii, biologii, logiku
- korespondenční seminářinspirovaný chemickou tematikou „KSICHT“ podporuje rozvoj logického myšlení a vede k samostatnému vyvozování závěrů
- interaktivní přednáška s výkladem a experimenty z chemiev rámci projektu „Děsivá věda a šílení vědátoři“ – cílem je přiblížit vědu zábavnou formou žákům různých věkových kategorií
- mezinárodní spolupráceskupin českých a polských studentů v chemické laboratoři v rámci projektových dnů - studenti se společně podílejí na provádění specifických experimentů
- příprava projektů z chemiea jejich prezentace na akcích „Den chemie v Polsku“ a „Ekologická konference“
- příprava chemických pokusů a dokumentace na projekt„Středoškolákem na zkoušku“ – jedná se o spolupráci žáků středních a základních škol
- pravidelná každoroční návštěva Světa technikyv Ostravě –Dolních Vítkovicích, kde se studenti aktivně účastní vzdělávacích programů zaměřených na chemii a další přírodovědné obory
- exkurzedoplňující teoretickou výuku chemie – návštěva čističky vody a pivovaru
- organizace odborných přednášek s chemickou tematikou a ekologickým zaměřením – čistota ovzduší, rozbory vody a půdy
III. BIOLOGIE A ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA
- Účast na postupových kolech soutěží – samostatná projektová činnost žáků (úspěchy na okresní i krajské úrovni)
✓ biologická olympiáda
✓ Středoškolská odborná činnost
✓ soutěže ZOO Ostrava
✓SAPERE online - Účast na konferencích
✓ KEV EVVO – střední školy
✓ KEV EVVO – základní školy
✓ MESS Český Těšín - Exkurze
✓ ZOO Ostrava – výuka – prima až kvarta, 1. a 2. ročníky
✓ Arboretum Nový Dvůr u Opavy – tradiční akce pro 1. ročníky
✓ Hornické muzeum Landek – kvarta
✓ Oddělení patologie Slezské nemocnice Opava + muzeum patologie, Ústav patologie FN Brno – 3. ročníky
✓ Krevní centrum FN Ostrava – 3. ročníky
✓ Ostravské planetárium - kvarta - Práce s nadanými žáky– Badatelský kroužek
- Krmení zpěvného ptactva– zima, přikrmování hmyzu – léto - hmyzí hotel – vytvořen na zahradě školy v rámci projektu
- Gymnazistou jeden den– práce v laboratoři biologie se žáky základních škol
- Mezinárodní badatelský workshop– spolupráce žáků naší školy se žáky z polského gymnázia v Cieszynie v laboratoři biologie. Společný program, komunikační jazyk angličtina, každý rok nová témata. Závěrečná konference. Podpořeno (finančně) městem.
- Celoměstská ekologická konference– žáci ZŠ města a naši studenti. Každý rok nové téma, které se opírá o témata vyhlášená UNESCO.
- Spolupráce s vysokou školou– projekt Jak se dívat na DNA? – práce v laboratoři biologie – mikropipety, PCR metoda, význam pro praxi – studenti semináře biologie
- Exkurze a návštěvy výstav – Bodies, stálé expozice a výstavy - Ostravské muzeum.