Polytechnické vzdělávání

Co je to polytechnické vzdělávání?

 

Polytechnické vzdělávání je definováno v Pedagogickém slovníku (Mareš, Průcha, Walterová, 2013) jako vzdělávání poskytující vědomosti o vědeckých principech a odvětvích výroby, znalosti z technických a jiných oborů a všeobecně technické dovednosti.

Přispívá nejen k rozšiřování poznatků, ale především k vytváření pracovních dovedností a návyků, které jsou využívány v běžném a později i pracovním životě. To je vázáno na technické myšlení jako aplikaci vědomostí, dovedností a zkušeností v členění na praktické, vizuální, intuitivní a koncepční myšlení.

Cílem polytechnické výchovy/vzdělávání je pak rozvíjet znalosti o technickém prostředí a pomáhat vytvářet a fixovat správné pracovní postupy a návyky, rozvoj spolupráce, vzájemnou komunikaci a volní vlastnosti a podporovat touhu tvořit a práci zdárně dokončit. Polytechnické vzdělávání má posilovat zájem nejen o technické obory, ale i o přírodovědné a environmentální obory. V tomto pojetí je jádrem technické vzdělávání.

Polytechnické vzdělávání rozdělujeme na tři základní složky:

• PŘÍRODOVĚDNÉ VZDĚLÁVÁNÍ

Přírodovědné vzdělávání je definováno jako vzdělávání zaměřené na porozumění základním přírodovědným pojmům a zákonům, na porozumění a užívání metod vědeckého zkoumání přírodních faktů (přírodních objektů, procesů, vlastností, zákonitostí). Cílem v přírodovědném vzdělávání je rozvíjet schopnosti potřebné při využívání přírodovědných vědomostí a dovedností pro řešení konkrétních problémů, podporovat odpovědné rozhodování v osobním a profesním životě člověka, naplňovat osobní potřeby a fungování v občanském a případně budoucím profesním životě.

• TECHNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ

Technické vzdělávání se zaměřuje na osvojování potřebných technických vědomostí, dovedností a návyků, vytváření vztahu k technice a rozvoj tvořivého technického myšlení. Osvojení je realizováno na vědeckém základě, uvědoměle a při aktivitách majících vztah k technice, s níž se v životě setká každý jedinec. Cílem technické výchovy je získat správné postoje k technice a k využívání techniky v životě.

• ENVIRONMENTÁLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ

Environmentální vzdělávání dělíme na výchovu a osvětu. Environmentální výchovou rozumíme systematické působení na mladou generaci (včetně dětí předškolního věku) za účelem přijetí hodnot a jednání nezbytného pro ochranu a péči o životní prostředí. Oblastmi vzdělávání jsou: výchova o životním prostředí, výchova v životním prostředí, výchova pro životní prostředí. Úkoly osvěty jsou zejména v rovině informativní a jsou zaměřeny na dospělou populaci a obecně na veřejnost (Průcha, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-772-8).




Možnosti studia polytechnických oborů na vysokých školách v České republice:

Další odkazy k tématům podpory polytechnického vzdělávání:

  1. http://www.nuv.cz/p-kap/podpora-polytechnickeho-vzdelavani
  2. https://www.youtube.com/watch?v=oeugxVt_3jM

AKTIVITY PODPORUJÍCÍ POLYTECHNICKÉ VZDĚLÁVÁNÍ V NAŠÍ ŠKOLE

I. FYZIKA

  • laboratorní cvičenídoplňující teoretickou výuku fyziky jsou zaměřena především na praktická měření a práci s pomůckami a měřícími přístroji
  • fyzikální olympiádaje zaměřena na řešení teoretických i praktických fyzikálních úkolů
  • astronomická olympiáda
  • soutěž „POHÁR VĚDY – SCIENCE CUP“– každé soutěžní kolo je zaměřeno na kreativitu, teorii a výzkum, praxi a projekt
  • soutěž „FYIKLÁNÍ ONLINE“– jedná se o týmovou soutěž v řešení fyzikálních příkladů
  • soutěž „L@byrint fyziky“zahrnuje rébusy, osmisměrky i experimentální úlohy určené pro různé věkové kategorie soutěžících
  • soutěž „Fyzshow s kapalinou“– týmová fyzikální soutěž pro žáky nižších ročníků víceletých gymnázií „Staň se fyzšoumenem“ – sestavení zábavné show, ve které hraje hlavní roli kapalina
  • soutěž „Aplikovaný fyzik“– jedná se o soutěž vyhlašovanou Institutem fyziky
  • projekt „Děsivá věda a šílení vědátoři“-interaktivní přednáška s výkladem a experimenty z fyziky
  • školní přírodovědný projekt– „Zhodnocení stavu ovzduší na různých místech Bohumína“
  • kroužek zaměřený na robotiku
  • exkurzedoplňující teoretickou výuku fyziky – návštěva planetária
  • organizace odborných přednášek s fyzikální tematikou – pevnost a odolnost materiálů, mostní konstrukce, letectví

II. CHEMIE

  • laboratorní cvičení z chemiejsou zaměřena na provádění chemických experimentů, které doplňují výklad učiva
  • přírodovědný seminářje zaměřen na prohloubení ˙poznatků z chemie a fyziky v rámci středoškolského učiva i přípravy na studium VŠ
  • chemická olympiádaklade důraz na řešení teoretických i praktických úkolů
  • soutěž „PŘÍRODOVĚDNÝ KLOKAN“zahrnuje řešení úloh z různých oblastí přírodních věd a je určena pro studenty mladší (kategorie Kadet) i starší (kategorie Junior)
  • soutěž“N-TROPHY“obsahuje 4 části zaměřené na fyziku, chemii, biologii, logiku
  • korespondenční seminářinspirovaný chemickou tematikou „KSICHT“ podporuje rozvoj logického myšlení a vede k samostatnému vyvozování závěrů
  • interaktivní přednáška s výkladem a experimenty z chemiev rámci projektu „Děsivá věda a šílení vědátoři“ – cílem je přiblížit vědu zábavnou formou žákům různých věkových kategorií
  • mezinárodní spolupráceskupin českých a polských studentů v chemické laboratoři v rámci projektových dnů - studenti se společně podílejí na provádění specifických experimentů
  • příprava projektů z chemiea jejich prezentace na akcích „Den chemie v Polsku“ a „Ekologická konference“
  • příprava chemických pokusů a dokumentace na projekt„Středoškolákem na zkoušku“ – jedná se o spolupráci žáků středních a základních škol
  • pravidelná každoroční návštěva Světa technikyv Ostravě –Dolních Vítkovicích, kde se studenti aktivně účastní vzdělávacích programů zaměřených na chemii a další přírodovědné obory
  • exkurzedoplňující teoretickou výuku chemie – návštěva čističky vody a pivovaru
  • organizace odborných přednášek s chemickou tematikou a ekologickým zaměřením – čistota ovzduší, rozbory vody a půdy

III. BIOLOGIE A ENVIRONMENTÁLNÍ VÝCHOVA

  • Účast na postupových kolech soutěží – samostatná projektová činnost žáků (úspěchy na okresní i krajské úrovni)
    ✓ biologická olympiáda
    ✓ Středoškolská odborná činnost
    ✓ soutěže ZOO Ostrava
    ✓SAPERE online
  • Účast na konferencích
    ✓ KEV EVVO – střední školy
    ✓ KEV EVVO – základní školy
    ✓ MESS Český Těšín
  • Exkurze
    ✓ ZOO Ostrava – výuka – prima až kvarta, 1. a 2. ročníky
    ✓ Arboretum Nový Dvůr u Opavy – tradiční akce pro 1. ročníky
    ✓ Hornické muzeum Landek – kvarta
    ✓ Oddělení patologie Slezské nemocnice Opava + muzeum patologie, Ústav patologie FN Brno – 3. ročníky
    ✓ Krevní centrum FN Ostrava – 3. ročníky
    ✓ Ostravské planetárium - kvarta
  • Práce s nadanými žáky– Badatelský kroužek
  • Krmení zpěvného ptactva– zima, přikrmování hmyzu – léto - hmyzí hotel – vytvořen na zahradě školy v rámci projektu
  • Gymnazistou jeden den– práce v laboratoři biologie se žáky základních škol
  • Mezinárodní badatelský workshop– spolupráce žáků naší školy se žáky z polského gymnázia v Cieszynie v laboratoři biologie. Společný program, komunikační jazyk angličtina, každý rok nová témata. Závěrečná konference. Podpořeno (finančně) městem.
  • Celoměstská ekologická konference– žáci ZŠ města a naši studenti. Každý rok nové téma, které se opírá o témata vyhlášená UNESCO.
  • Spolupráce s vysokou školou– projekt Jak se dívat na DNA? – práce v laboratoři biologie – mikropipety, PCR metoda, význam pro praxi – studenti semináře biologie
  • Exkurze a návštěvy výstav – Bodies, stálé expozice a výstavy - Ostravské muzeum.