Dotační program Podpora environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty pro školní rok 2013/2014
Vyhlašovatelem programu a poskytovatelem dotace je Moravskoslezský kraj, 28. října 117, 702 18 Ostrava, IČ 70890692, zastoupený hejtmanem kraje.
Cíle a priority programu
• Podpora badatelsky orientovaného vyučování
• Podpora aktivit na školních zahradách (péče o školní zahradu)
Cílem programu je podpora školních projektů, které umožní aktivně a odpovědně realizovat dlouhodobé školní projekty EVVO dle výše uvedených priorit.
Náš projekt: BADATELNA POD JASANY
Evidenční číslo: E25/2013
Realizace projektu: 1. 9. 2013 – 31. 8. 2014
Cíle našeho projektu:
A: Cílem projektu je vytvoření badatelny, která bude sloužit nejen výuce přírodovědných předmětů ale i ostatních předmětů, které se podílejí na naplnění průřezového tématu Environmentální výchova zařazeného v rámci ŠVP do tematických plánů.
Renovací školního pozemku získáme prostor pro vytvoření BADATELNY POD JASANY. Badatelna bude obsahovat mobilní venkovní nábytek, hmyzí hotel, ptačí napajedlo, ptačí krmítka a Wildlife dlaždici. Stávající vzrostlé dřeviny budou opatřeny popisnými tabulkami. Badatelna se stane spolu s laboratoří biologie zázemím pro nově vznikající badatelský přírodovědný kroužek při Gymnáziu Františka Živného v Bohumíně. Tento kroužek navštěvují žáci z různých ročníků. Pozemek bezprostředně sousedí s městským parkem, který skýtá mnoho dalších možností, jak rozšířit tuto badatelnu na území celého parku a zároveň poskytnout živočichům, kteří žijí v parku, provizorní úkryt.
Didaktický význam renovace zahrady bude spočívat především v tom, že stará zahrada opět ožije a teorie (ve výuce) se propojí s praxí (v pozorováních). Na této proměně se budou aktivně podílet právě žáci školy.
B: Společně se žáky bude vytvořeno nové badatelské prostředí a žáci budou mít možnost pozorovat (což je základní metoda badatelské činnosti) život ptactva a hmyzu. Dalším úkolem bude vytvořit dobré materiální zázemí pro pozorování a výzkum v rámci malých školních projektů jak jednotlivců, tak kolektivů. Nedílnou součástí bude mezinárodní badatelský workshop, který bude veden rovněž v anglickém jazyce.
Z pohledu rozvíjení tvořivosti žáků ve vyučovacím procesu hrají významnou roli metody aktivizující, což toto prostředí zcela umožní. Podstatou aktivizujících metod je plánování a organizace vyučovací činnosti žáků tak, aby k plnění výchovně vzdělávacích cílů docházelo prostřednictvím vlastní poznávací činnosti. Hlavním rysem samostatné poznávací činnosti žáků bude řešení jednotlivých stavebních či jiných problémů.
Realizace projektu: www.gym-bohumin.cz/predmet/bi/souteze.html