Přejít na předmět:
M
F
CH
Bi
IVT
Z
D
ČJ
AJ
NJ
FJ
RJ
ZSV
ZEA
HV
VV
TV
zavřít

Gymnázium Františka Živného v Bohumíně | články | Rozvíjej se, žij, studuj u nás | biologie

biologie

  • úvodní strana
  • aktuálně
  • články
  • projekt
  • studijní materiály
  • maturita
  • fotogalerie
  • fórum
  • odkazy

  • Aktuálně

    Nominujte nový Strom roku!

    Milí přátelé stromů,hledáme nový Strom roku! A je jedno, jak je vysoký nebo s...

    Evropský strom roku - výsledky

      Výsledky hlasování v anketě Evropský strom roku 2020 jsou na světě!Vítězi se stáva...

    Evropský strom roku

      Vyberte v pořadí již 10. evropský strom roku Už 10 let po celé Evropě hledáme str...

    Články

    Vynálezy, které lidé nechtěli: Příliš revoluční geny Mendela a McClin...

      Podvádějící mnich a „stará, zaprášená škatule", taková označení ve své době si vys...

    VĚDCI ZACHYTILI HLUBOKOMOŘSKOU RYBU, JAK SEŽRALA CELÉHO ŽRALOKA

      Auto: článek je na webu National geogaphic Hlubokomořské ryby loví v hloubce 400 ...

    Nejčastější chyby při třídění odpadu pohledem odpadářů

      V barevných nádobách na separovaný odpad často končí i odpad, který do nich nepatř...

    Soutěže

    Projektový DEN ZDRAVÍ pro 1.A a 5.P

      Dne 7. 2. 2020 proběhl na naší škole již tradiční Den zdraví. V tomto roce jsme po...

    PROJEKT Vzděláním k lepší budoucnosti v 21. století

      V úterý 28. ledna navštívili studenti 4. ročníků biologického semináře Přírodověde...

    NOVÝ PROJEKT

      Tento projekt je spolufinancován KÚ Ostrava v rámci dotačního programu Podpora en...

    Anketa

    Děkujeme, že jsi hlasoval/a.
    Podívej se na výsledky:

    Co vám chybí ve výuce biologie?

    1. vlastní prezentace (298)

    2. pokusy (270)

    3. filmy (226)

    4. samostatné žákovské projekty (236)

    5. exkurze (235)

    6. přednášky odborníků (např. z VŠ či spec. pracovišť) (277)

    7. opakování a prohlubování učiva (252)

    8. písemky (229)

    9. ústní zkoušení (234)


    Učitel se mu vysmál. On se nevzdal a získal Nobelovu cenu

    John Gurdon se stal nositelem Nobelovy ceny navzdory svému učiteli biologie. Ten mladého muže označil za nezpůsobilého pro vědeckou dráhu a jeho snahy v tomto směru za naprostou ztrátu času.

    V kanceláři Johna Gurdona v Cambridge visí zarámovaný kus papíru, na kterém si lze přečíst mimo jiné i tato slova: "Myslím, že Gurdon pomýšlí na vědeckou dráhu. Při jeho současných výsledcích je to směšné. Pokud se nedokáže naučit základní fakta o biologii, nemá naději dělat odbornou práci a šlo by o naprostou ztrátu času jeho i těch, kteří by ho museli učit."

    Před více než půlstoletím napsal na adresu svého tehdy patnáctiletého studenta jeho učitel biologie na prestižní škole v Etonu. Předpovědi a odhady jsou ovšem rizikový obor, a tak se John Gurdonstal jedním ze dvou nositelů Nobelovy cenyza fyziologii a medicínu pro rok 2012.

     

    Na Cambridge absolvoval studium na katedře zoologie a po dokončení základního studia si našel místo v laboratoři embryologie. Když ho předtím (sám říká naštěstí) odmítla katedra entomologie, na kterou se hlásil jako první. Brzy poté už si našel své pole působnosti v práci na afrických žábách drápatkáchvodních. A už jako mladý vědec v roce 1962 uveřejnil práci (dostupná zde), která byla citována výborem pro udílení Nobelových cen ve zdůvodnění ocenění. Na rozdíl od starého učitelského posudku.

    Ale zasloužil si Nobelovu cenu?

    Starému hodnocení z Etonu se směje i český biolog Josef Fulka mladší z Výzkumného ústavu živočišnévýroby, který dnes pracuje ve stejném oboru biologie jako John Gurdon (a osobně se s ním zná). Škola není předobrazem vědecké práce: "O mně říkali něco podobného, jenže to není důležité. Nemusíte se sice možná skvěle učit, ale můžete mít nadání vidět věci v rovině, kterou jiní nevidí. A to je to pravé, bez čeho se věda dělá těžko," říká Fulka.

    Což ovšem neznamená, že já osobně bych Nobelovu cenu dal právě Johnu Gurdonovi, i když jeho práce byla nepochybně důležitá, pokračuje český vědec. Britský vědec pracoval a pracuje na obojživelnících (afrických žábách drápatkách vodních) a ani ve své době nebyl v tomto oboru sám. Cílem však vždy bylo použití klonování pročlověkaa obojživelníci jsou lidem hodně vzdálení. "Savec je savec, a proto bych dal spíše autorům ovce Dolly, nejspíše Ianu Wilmutovi a asi i Keithu Campbellovi," myslí si Fulka. Uznává, že komise byla ve složitém postavení, protože kandidátů by bylo hodně.

    Zato nepochybuje o tom, že cena pro japonského biologa Šinju Jamanakeho je naprosto zasloužená. "Dokázal něco, co nikdo nepokládal za možné," říká český biolog. Vědcům jeho práce také hodně zjednodušila život. Nemohou být obviňováni z porušování etických pravidel, protože si mohou vyrobitkmenové buňkybez likvidace embryí. Ta sice stejně byla určena k likvidaci, protože šlo o nadbytečné zárodky vzniklé při umělém oplodnění, ale to kritiku nezastavilo.

    Oprava:Text byl upraven tak, aby bylo jasné, že Josefa Fulku pobavil středoškolský posudek na Johna Gurdona.

    Autor:Matouš Lázňovský

    Zdroj:http://technet.idnes.cz/nobelova-cena-za-medicinu-2012-john-gurdon-f0c-/veda.aspx?c=A121008_183845_veda_mla

     

    Autor:Matouš Lázňovský

    Zdroj:http://technet.idnes.cz/nobelova-cena-za-medicinu-2012-john-gurdon-f0c-/veda.aspx?c=A121008_183845_veda_mla


     

     

     

     





    Zdroj:http://technet.idnes.cz/nobelova-cena-za-medicinu-2012-john-gurdon-f0c-/veda.aspx?c=A121008_183845_veda_mla

     

     

     

     

    Zdroj:http://technet.idnes.cz/nobelova-cena-za-medicinu-2012-john-gurdon-f0c-/veda.aspx?c=A121008_183845_veda_mla

     


    [zpět]

    školní rok:   datum: 08.11.12   zhlédnuto: 583x   autor: Pastuchová J.